Het woord marketing hoor je steeds vaker, maar wat houdt het precies in? Marketing wordt gebruikt om de waarde van een merk, product of dienst over te brengen aan de markt. Het doel hierbij is om zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen. Het bereik moet hierbij dus wel groot zijn. Bij de marketing heb je marketingactiviteiten. Deze marketingactiviteiten kunnen gericht zijn op verschillende punten. Zo kun je je bezighouden met het vergroten van de naamsbekendheid, maar je kunt ook bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je een goed imago inzet. Een andere manier van marketingactiviteiten kunnen ook concrete acties zijn of het genereren van omzet. Een andere vorm van marketing kan door influencer marketing. Bij de influencer marketing wordt er gekeken naar een bepaalde doelgroep. De influencer marketing doelgroep kan verschillend zijn.
Waarom influencer marketing?
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van influencer marketing dan wordt de marketing via social media gedaan. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van Influencers. Influencers zijn invloedrijke mensen. Zij kunnen met hun eigen social media-account potentiële klanten beïnvloeden. Dit kunnen zij doen door middel van het product, dienst of merk onder de aandacht te brengen. De influencer worden betaald. Dit wordt ook wel een betaalde promotie genoemd. Influencer maken gebruik van jouw product, dienst of merk. Vervolgens delen zij hun ervaringen op hun social media-accounts. Je kunt hierbij denken aan een Instagramaccount, een YouTube kanaal, een Snapchataccount of een blog.
Influencer marketing doelgroep
Influencers hebben vaak een groot bereik. Ze hebben dit groot bereik gecreëerd op social media. Bij influencer marketing doelgroep gaat het vaak om een doelgroep dat sneller luistert naar een influencer. Wanneer een influencer iets deelt op zijn of haar eigen social media-account dan kent de doelgroep dit. Hierdoor vertrouwen zij de producten, diensten of merken ook. Zij vertrouwen dit vooral nadat de influencer het hebben aanbevolen.
Influencer marketingtrends
In 2021 zijn er verschillende influencer marketingtrends. Denk bijvoorbeeld aan micro- en Nano- Influencers. Bij influencer marketing e influencer zelf wordt er vaak gekeken naar het aantal volgers. Wat veel mensen niet weten is dat de micro- en nano-influencers beter zijn voor influencer marketing. Dit komt doordat deze Influencers meer tijd hebben en meer aandacht besteden door bijvoorbeeld te reageren op de volgers. Een andere trend is het kiezen van de juiste match. Het is namelijk erg belangrijk dat een influencer wel past bij het merk. Je kunt de Influencers leren kennen. Hierbij kun je nagaan wat de waardes zijn van iemand, of er sprake is van interactie met volgers. Zo ja, hoe veel interactie is er dan? Wanneer je naar deze punten kijkt dan ben je beter in staat om een goede match te vinden.
Influencer marketing ads
Er zijn de laatste tijd veel nieuwe marketingvormen bij gekomen. Dit komt door de populariteit van social media. Bij influencer marketing ads wordt het sinds 2019 mogelijk om de postst, die Influencers delen van jouw promoten, te promoten met een eigen budget. Op deze manier is het mogelijk om nieuwe mensen te bereiken. Deze nieuwe mensen volgen de influencer dus niet. Hierdoor kun je dus het bereik vergroten. Dit heeft veel voordelen voor jouw bedrijf.